گیربکس چیست؛ نحوه کار جعبهدنده خودرو

بهعلاوه هزینه تعمیر این قطعات خودرو بهخصوص در شرایط فعلی اقتصادی قابل توجه است و تمامی رانندگان از عهده آن برنمیآیند. این قطعه معمولاً بین پیشرانه و چرخها نصب میشود و از چندین چرخدنده، شفت و یاتاقان تشکیل شده است. این قسمت تشکیل شده است .از پوسته که بروی آن تمام کانال های روغن و در داخل پوسته سوپاپ های کنترل ولو قرار دارد. همانطور که گفته شد رابطه تنگاتنگی بین گیربکس و موتور یا همان پیشرانه وجود دارد. از آنجایی که هر موتور میتواند به میزان محدودی دور بگیرد وجود گیربکس این تضمین را فراهم میکند که راننده بتواند بدون بالا بردن بیش از حد دور موتور نیروی تولیدی آن را کنترل و سرعت وسایل نقلیه را افزایش دهد. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور فرآوری شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. چرخ دنده ابتدایی این محور با چرخدندهی محور محرک درگیر است و سرعت ورودی را که توسط موتور تولید شده است، به همان صورت و بدون تغییر در میزان آن به سمت شاف خروجی هدایت میکند. ᠎​​​!


خودرو دیگنیتی

اما برای درگیر شدن چرخدندهها با هم باید حتما اندازه دندههای آنها دو به دو برابر باشد. در واقع چرخ دندههای روی این محور که قطرهای متفاوتی هم دارند، به کمک یاتاقانها روی آن حرکت دورانی دارند. برای مثال میتوان دسته دنده را از سرعت ۲ به ۴ منتقل کرد و نیاز به رعایت ترتیب نیست. پیش از این در پدال علائم خرابی گیربکس را منتشر کرده ایم و مطالعه آن را توصیه می کنیم. وجود این چرخ دندهها در تمام انواع گیربکس ثابت است اما نوع و تعداد آنها تغییر میکند. گیربکسهای دستی قیمت پایینتری دارند و هزینههای نگهداری آنها در مقایسه با انواع اتوماتیک کمتر است. که گیربکس دنده ای با قفل کردن دنده هایی که روی شفت خروجی که به صورت آزاد روی بلبرینگ سوار شده اند .و یا به وسیله کشویی و ماهک، درگیر و آزاد می شوند ویا در مدل های پایین با حرکت دادن بر روی شفت دنده ها، آن ها روی هم و یا آزاد میگردند. البته هنوز هم گیربکسهای دستی در بین طرفداران دنیایخودرو جایگاه خاص خود را داشته و در واقع بسیاری معتقدند یک راننده واقعی هرگز به سراغ گیربکس اتوماتیک نمیرود.  ​​!


چرخ دندهها دارای دو نوع فرم دندانه ساده و مارپیچ هستند.

پیشگیری از سرعتهای ناخواسته: به کمک گیربکس میتوان خودرو را در سراشیبیها و شرایط جادهای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد. این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانهدار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود. این قطعه که چرخ دنده هماهنگ کننده نیز نامیده میشود در لایه داخلی دندانه دار ساخته شده و با حرکت کشویی به سمت چرخ دنده مورد نظر رفته با آن چفت شده و موجب فعالیتش میشود. چرخ دندهها دارای دو نوع فرم دندانه ساده و مارپیچ هستند. اگر خودرو شما دارای گیربکس دستی است، ممکن است هنگام تعویض دنده شاهد سخت جا خوردن آن یا صدای اضافی باشید. حتما بخوانید: علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟


رابطه بین موتور و معرفی خودروی جدید چینی‌ها معروف به پورشه گلکسی E8 جیلی – آکادمی مالی مسعود گیربکس چیست؟ در رانندگی با دنده اتومات زحمت تنظیم سرعت خودرو با دور موتور دیگر بردوش راننده نیست و دردسرهای تغییر دنده و کلاچ گرفتن حذف میشود. در ساختمان گیربکس تعداد زیادی چرخ دنده روی هم سوار میشوند و بسته به فعالیت هر یک، میزان قدرت و گشتاور انتقالی از موتور به چرخها مشخص میشود. گشتاور انتقالی از طریق چرخدندهها به تعداد دندانهها و ابعاد چرخدنده بستگی دارد. شفت اصلی: از این قطعه به عنوان شفت خروجی نیز نام میبرند که گشتاور ضروری خودرو را تأمین میکند. تعمیرات آن نیاز به مهارت بالایی دارد و توجه به نگهداری سلامت آن نیز در اولویتهای نگهداری اصولی از خودرو است. گیربکس دستی در برخی کشورها به ویژه کشورهای در حال توسعه محبوبیت بیشتری دارد چراکه هزینههای تعمیر و نگهداری آن کمتر است. در چنین گیربکسهایی راننده رفاه و آسایش بیشتری خواهد داشت هرچند پیچیدگی و هزینههای تعمیر و نگهداری بیشتر جزو معایب آنها به شمار میرود.